Goodyear Eagle F1, to stara nazwa, ale nowa rodzina opon amerykańskiej marki. Może namieszać na rynku.

Seria nowych produktów Goodyear Eagle F1, to cios wycelowany przede wszystkim w najgroźniejszego konkurenta na rynku opon do sportowej jazdy - Michelina. Jak mocny to cios, okaże się w bezpośredniej konfrontacji, ale po pierwszych jazdach jestem pewien, że sięgnął celu.

Pod znaną marką Eagle F1, amerykański gigant zaprezentował cztery nowe opony - każda kolejna jest bardziej sportowa. Tak w skrócie można opisać nową ofertę Goodyeara. Przypadkowo niemal idealnie pokrywa się z propozycjami francuskiego producenta opon.

Zobacz wideo

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 - na ulice

Najłatwiej scharakteryzować pierwszy produkt - Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. To opona kategorii UHP (Ultra High Performance), przeznaczona do codziennego użytku w samochodach o wysokich osiągach. Ma wielu konkurentów, niemal każdy, znaczący producent opon oferuje taki model. Przed ogumieniem tej kategorii zawsze stoi ciężkie zadanie, ponieważ ich właściwości powinny stanowić idealny kompromis pomiędzy dobrą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni, bezpiecznym zachowanie w każdych warunkach oraz wysokim komfortem jazdy i trwałością.

Zdjęcie ilustracyjne.Zdjęcie ilustracyjne. fot. Goodyear

Klocki bieżnika modelu Asymmetric 5 zaprojektowano tak, żeby były sztywne i nie poddawały się siłom działającym w czasie jazdy w płaszczyźnie poziomej, dzięki czemu uczucie niestabilnego zachowania opony na zakrętach, ma być zmarginalizowane. Powinno to zapewnić bardziej precyzyjne prowadzenie i spowodować, że układ kierowniczy lepiej informuje kierowcę o tym, co się dzieje z samochodem w czasie jazdy. Opona docelowo ma być oferowana w ponad 60 rozmiarach o średnicy od 17 do 22 cali, szerokości 205-315 mm i profilu od 50 do 25%. Model jest wprowadzany na rynek w dwóch transzach: popularniejsze rozmiary trafiły do sklepów wiosną 2019 r, a ostatnie 10 - jesienią 2019 r.

Goodyear Eagle F1 SuperSport - na ulice dla ambitnych kierowców

Kolejne trzy opony z serii Goodyear Eagle F1 mają dopisek „SuperSport”, oznaczający że są przeznaczone dla kierowców, którzy lubią szybką jazdę po zakrętach. Rzut okiem na bieżniki pozwala się domyślić tendencji obowiązującej w rodzinie SuperSport.

Każda kolejna opona ma mniejszą liczbę coraz węższych rowków wzdłuż opony. Im jest ich mniej, tym bardziej opona jest przeznaczona dla kierowców faworyzujących przyczepność na suchej nawierzchni i skłonnych pogodzenia się z nieuchronnym kompromisem, który z tego wynika. Jednak pierwszy w kolejności, Goodyear Eagle F1 SuperSport, ma być oponą uniwersalną, do jazdy na co dzień wyłącznie po publicznych drogach oraz, mimo sportowych inklinacji, zachowywać się dobrze na mokrej nawierzchni. W porównaniu z modelem Asymmetric ma zapewnić lepszą przyczepność na suchym asfalcie oraz tzw. responsywność (szybkość i precyzję reakcji na ruchy kierownicą).

Mają o to zadbać m.in. wyjątkowo sztywne boczne ścianki opony i większa liczba sztywnych klocków o zamkniętej konstrukcji. Z kolei zastosowanie kilku wersji mieszanki gumy pozwoli utrzymać dobrą przyczepność na mokrym asfalcie. Goodyear trochę pretensjonalnie zaszeregował tę oponę do kategorii UUHP (Ultra Ultra High Performance), ale daje to niejakie pojęcie o jej miejscu na rynku. Eagle F1 Supersport jest dostępny w 25 rozmiarach o średnicy od 18 do 21 cali, szerokości 205-305 mm i profilu 45 do 30%.

Goodyear Eagle F1 SuperSport R - „semi slick” na ulice i tory

Kolejny model SuperSport R, to opona na tzw. semi slick, przeznaczony na torowe „pojeżdżawki” (ang. track day). Jej docelowym użytkownikiem jest kierowca, który używa opon na co dzień na drogach publicznych, ale nie zmienia ich, gdy wjeżdża na tor. To niewielki, ale wymagający segment opon.

Goodyear wprowadza na rynek nowe opony z serii Eagle F1Goodyear wprowadza na rynek nowe opony z serii Eagle F1 fot. Goodyear

Kierowcy używający ich do jazdy po ulicach i torach, mają wyśrubowane wymagania dotyczące przyczepności i odporności na przegrzewanie. Są świadomi mniejszej trwałości i ograniczonej przyczepności na mokrej nawierzchni, ale nie chcą (nie mogą) zrezygnować z przyzwoitych własności w czasie jazdy, kiedy pada deszcz. Zgodnie z oczekiwaniami, opona SuperSport R ma jeszcze więcej bieżnika i mniej rowków wzdłuż opony. Goodyear Eagle F1 SuperSport R początkowo są oferowane w dziesięciu rozmiarach o średnicy 18-21 cali, szerokości 205-305 mm i profilu 40-25%.

Goodyear Eagle F1 SuperSport RS - torowa opona z homologacją drogową

Ostatnia opona z linii Eagle F1 SuperSport RS będzie rzadkim widokiem na drogach publicznych i w ogóle. Wprawdzie SuperSport RS ma drogową homologację, ale również… bardzo dużo bieżnika i nieliczne rowki, które go przecinają. Jest przeznaczony w 90% do jazdy w miejscach zamkniętych dla ruchu publicznego, ale dla kierowców, którzy dojeżdżają tam na kołach.

To opona dla użytkowników świadomych jej ograniczeń i atutów, do jazdy tylko po suchej nawierzchni. Jestem przekonany, że będzie ulubioną oponą producentów supersportowych samochodów, służącą do bicia rekordów okrążeń. Dlaczego? Bo dzięki homologacji drogowej, uzyskany wynik można sklasyfikować w kategorii aut dopuszczonych do ruchu. Ekskluzywność modelu RS potwierdza jego „rozmiarówka”. Początkowo są dostępne tylko dwa i to nie byle jakie: 265/35 ZR20 i 325/30 ZR21. Zgadnijcie na jakie samochody pasują.

Goodyear Eagle F1 - wrażenia z jazdy są pozytywne

Jak się jeździ na nowych oponach? Ostatni model SuperSport RS jest tak elitarny, że nie był nawet dostępny do testów, skupmy się więc na pozostałych. Goodyearowi tak bardzo zależało na możliwości zaprezentowania rodziny Eagle F1 w optymalnych warunkach, że wynajął jeden z najlepszych europejskich torów (Ascari w Hiszpanii) oraz przygotował flotę aut sportowych najwyższej klasy: Porsche 911 GT3 RS, Ferrari 488 GTB, Alpine A110. Wybór miejsca i aut nie był przypadkowy. Po pierwsze Goodyear na pewno liczy, że splendor tak znamienitego towarzystwa, spłynie również na ich produkt. Po drugie, opona Goodyear Eagle F1 SuperSport R jest oficjalnie zalecana przez Porsche do modelu GT3 RS na „track daye”, a rekomendacje producenta aut z Zuffenhausen nigdy nie są przypadkowe.

Ocena zachowania opon w optymalnych, ale jednocześnie ekstremalnych warunkach, zawsze jest trudnym zadaniem. Brakuje punktu odniesienia (choćby w postaci poprzedniego modelu opon), a wszystkie elementy układanki tor-samochód-opona, są wysokiej klasy (tor, samochód, opona). W czasie krótkich jazd trudno jest wyizolować obszar odpowiedzialności opon. Niemniej jednak pierwsze wrażenia są bardzo dobre i zgodne z moimi oczekiwaniami. Goodyear Eagle Asymmetric 5, model który mogliśmy przetestować w bardziej rodzinnym samochodzie (VW Golf R), w czasie slalomu na różnej nawierzchni zachowywał się bezpiecznie i przewidywalnie, pozwalał na precyzyjne pokonywanie zakrętów. Powiedziałbym, że tak jak się spodziewałem, a oczekiwania miałem duże.

Model Eagle F1 SuperSport zaskoczył mnie dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni (Alpine A110) i sporymi rezerwami na suchej (Ferrari 488 GTB). Wprawdzie włoski samochód dysponuje nadwyżką momentu obrotowego, pozwalającą zerwać trakcję opon w niemal każdych warunkach, ale przez cały czas czułem się pewnie, a moment utraty przyczepności był dobrze sygnalizowany. Goodyear Eagle F1 SuperSport jest stabilny przy hamowaniu z wysokiej prędkości i nie przegrzewa się łatwo, chociaż żeby to stwierdzić autorytatywnie, potrzebne byłoby jeszcze kilka okrążeń toru.

Goodyear Eagle F1 SuperSport R oficjalną oponą na „pojeżdżawki” Porsche

Goodyear Eagle F1 SuperSport R trafił tam, gdzie jego miejsce - na koła z centralnymi nakrętkami, zamontowane na Porsche 911 GT3 RS. Tutaj ocena była znacznie trudniejsza, po pojazd Porsche jest przeznaczony raczej na tory, niż ulice. W związku z tym prowadzi się bardziej nerwowo, a szybkie przejechanie wyjątkowo technicznego odcinka toru Ascari, stanowi wyzwanie dla każdego kierowcy. Opona była bardzo przyczepna i również dość wyraźnie (chociaż nie tak, jak SuperSport R) dawała znać o zbliżającej się utracie kontaktu z nawierzchnią. W przypadku obu opon (SuperSport i SuperSport R) potwierdziły się obietnice o precyzji prowadzenia, żadna z nich nie pływała w czasie pokonywania zakrętów. Obie zachowywały się stabilnie i precyzyjnie, trudno powiedzieć, który element przyczynił się do tego w większym stopniu: sztywne ścianki boczne, czy stabilne klocki bieżnika.

Tradycja zobowiązuje

Wprawdzie Goodyear nie jest najstarszym producentem opon na świecie, ale człowiek, od którego firma wzięła swoją nazwę - Charles Goodyear, wynalazł metodę wulkanizacji kauczuku w 1844 r. Można więc stwierdzić, że tradycja zobowiązuje do produktów wysokiej jakości. Opony z nowej serii Goodyear Eagle F1 z pewnością nimi są. Dopiero porównania z konkurentami pozwolą stwierdzić, które miejsce w rankingu liderów zajmą, ale jestem przekonany, że to jedne z lepszych opon do sportowej jazdy na rynku. Poza tym ich nabywcy mają spory wybór rozmiarów, a przede wszystkim, modeli. Nie są skazani na kupno opony, która nadaje się tylko na tory lub wyłącznie na ulice.

Więcej o:
Copyright © Agora SA